Çin’in elektrikli otomobil bataryalarında kullanılan temel hammaddelere hakim olması, Avrupalı otomotiv devlerini endişelendiriyor. Avrupa’nın büyüyen elektrikli araç sektöründe bir “Çin fırtınası”nın beklenmesi, ardı ardına yapılan açıklamalarla doğrulandı. Eğer önlem alınmazsa, Avrupa yollarında daha fazla Çinli modelin görüleceği belirtildi.
Elektrikli Araçlar ve Çin’in Yükselişi
Otomotiv sektörü, sıfır emisyonlu araçlarla büyük bir dönüşüm yaşıyor. Elektrikli modeller, içten yanmalı motorlu standart araçlara kıyasla daha kolay üretilebiliyor ve bu nedenle büyük otomotiv devlerinin yanı sıra yeni nesil küçük yatırımcılar tarafından da rahatlıkla üretilebiliyor.
Bu konuda en hızlı büyüyen ülke ise Çin oldu. Çin’in dünya otomotiv pazarındaki yükselişi ve elektrikli araçlarda kullanılan bataryaların hammaddesi olan temel metaller üzerindeki hakimiyeti, Avrupa’da endişelere neden oluyor.
Çin’in Galyum ve Germanyum İhracatında Sınırlama Kararı
Çin, ulusal güvenlik ve çıkarlarını koruma gerekçesiyle 1 Ağustos itibarıyla yarı iletken çip üretiminde kullanılan galyum ve germanyum maddelerinin ihracatını sınırlama kararı aldı. Bu karar, Çin ve ABD başta olmak üzere Batılı ülkeler arasındaki ticaret savaşlarını daha da alevlendirdi.
Renault Yönetim Kurulu Başkanı Jean-Dominique Senard, Çin’in elektrikli araç bataryalarında kullanılan galyum ve germanyum gibi hammaddelerin ihracatını kısıtlamasının, Avrupa’nın büyüyen elektrikli araç sektöründe Çin fırtınası yaratacağını söyledi. Avrupalı liderlerin bu durumu kırmızı bir uyarı olarak görmesi gerektiğini belirten Senard, “Elektrikli araç üretme kapasitemiz var, ancak tedarik güvenliğimizi sağlamak için mücadele ediyoruz” dedi.
Politikacıların Harekete Geçmesi Gerekiyor
Stellantis CEO’su Carlos Tavares, geçtiğimiz dönemde Çin konusundaki endişelerini dile getirerek politikacıların harekete geçmesi gerektiğini belirtti. Tavares, Avrupa’daki politikacıların Stellantis, BMW ve Volkswagen gibi şirketlere yardımcı olmak için adım atmaması halinde Çinli rakipleriyle korkunç bir rekabete gireceklerini söyledi.
Tavares, Avrupa ve Çinli otomobil modelleri arasındaki fiyat farkının çok yüksek olduğunu belirterek, “Eğer bir değişiklik olmazsa, orta sınıf Avrupalı müşteriler daha fazla Çinli modele yönelecek. Çünkü insanların alım gücü gözle görülür şekilde azalıyor” dedi. Tavares ayrıca, Avrupalı yerel üreticilerin korunmaması halinde maliyetleri düşürmek ve daha düşük fiyatlı Çinli rakipleriyle rekabet edebilmek için üretimi ucuz ülkelere kaydırmak zorunda kalacaklarını ifade etti.
Çin’in İhracatta Lider Duruma Gelmesi
Geçen yıl otomotiv ihracatında Almanya’yı geride bırakarak ikinci sıraya yükselen Çin, bu yılın ilk üç ayında da Japonya’yı geride bırakarak dünyanın en büyük otomobil ihracatçısı unvanını kazandı.
Fosil yakıtlardan elektrikli araçlara geçişin Çin’in yükselişinde ana faktör olduğu ve 2030 yılına kadar 5,5 milyon adet otomobilin ihracatının 2,5 milyonunun elektrikli araçlar olabileceği belirtiliyor. Çin’de yaklaşık 200 elektrikli otomobil üreticisi bulunuyor ve bu üreticiler, pazarın yüzde 85’ini elinde tutuyor.
Avrupalı Otomotiv Devlerinin Endişesi: Çin Fırtınası Yaklaşıyor
Çin’in elektrikli otomobil bataryalarında kullanılan temel hammaddelere hakim olması, Avrupalı otomotiv devlerini endişelendiriyor. Elektrikli araç sektöründe yaşanan hızlı büyüme ve Çin’in dünya otomotiv pazarında lider konuma gelmesi, Avrupa’da bir “Çin fırtınası”nın beklendiğini gösteriyor.
Avrupalı otomotiv şirketleri, Çin’in galyum ve germanyum gibi önemli hammaddelere ihracatını sınırlamasından kaynaklanan tedarik güvenliği endişeleri yaşıyor. Bu durum, Avrupalı liderlerin harekete geçmesi gerektiğini vurguluyor.