Elektrikli Araç Bakımı: Bilmeniz Gereken Her Şey

Facebook
Twitter
LinkedIn

Abone Ol

google-news-logo-desktop

Elektrikli araçlar genellikle içten yanmalı motorlu araçlara göre daha az bakım gerektirir, ancak yine de hizmet ve bakım gerektiren karmaşık makinelerdir.

Elektrik motorları içten yanmalı motorlara göre çok daha az hareketli parçaya sahiptir. Bu, elektrikli araçların genellikle gaz yakan araçlara göre daha az bakım gerektirdiği anlamına gelir ve işletme maliyeti daha düşük olabilir. Bununla birlikte, elektrikli araçlar düzenli bakım gerektirir.

Bakımın bir parçası olarak lastikleri döndürmek, çeşitli sıvıları değiştirmek ve kabin hava filtrelerini değiştirmek gibi tanıdık görevler bulunur. Ayrıca, bu pil-elektrikli araç sürücülerinin dikkate alması gereken bir dizi araç özel servisleri de vardır.

Pil Bakımı

Amerika Birleşik Devletleri Ulusal Yenilenebilir Enerji Laboratuvarı, bugünün elektrikli araç pillerinin ılıman iklimlerde 12 ila 15 yıl, aşırı ortamlarda düzenli kullanımda ise 8 ila 12 yıl hizmet ömrüne sahip olacağını öngörmektedir.

Bununla birlikte, EV pilleri hizmet ömürleri boyunca neredeyse hiç bakım gerektirmez. Bununla birlikte, sürücüler EV’nin pil paketinin hizmet ömrünü uzatmak için yapabilecekleri bir dizi şey bulunmaktadır.

Aşırı Sıcaklık Kaçının Aşırı sıcaklıklar (hem yüksek hem de düşük) piller için zararlıdır. Otomobil üreticileri bunu EV’lerinin geliştirilmesine dahil ederler ve pilin sıcaklığını kabul edilebilir seviyelerde tutmak için gerekli yardımcı soğutma ve ısıtma sistemlerini takarlar.

Hızlı Şarj Cihazlarını Sürekli Kullanmayın Hızlı şarj cihazları, hızlı şarj etmek için oldukça kullanışlı olsa da, daha yavaş 120 veya 240 volt şarjdan daha hızlı bir şekilde pil paketini aşındırır. Bununla birlikte, modern EV’lerin henüz erken günlerinde olduğumuz için hızlı şarjın pil ömrüne tam olarak ne kadar etkisi olduğu kesin olarak bilinmemektedir. Elbette, yolculuk sırasında hızlı şarj yapmak gereklidir ve bunu önlemek için bir neden yoktur. Ancak yalnızca hızlı şarj kullanmak üzere bir EV satın almak, hem pil ömrü hem de maliyet açısından iyi bir fikir değildir. Hızlı şarj, evde ödediğiniz enerji başına kilovat-saat başına üç ila dört kat daha fazla maliyet getirir ve bu da EV’lerin yakıt maliyetini benzinli araçlarla eşit hale getirebilir. Örneğin, boş bir Hummer EV’yi tamamen doldurmak için 100 dolar ödemek mümkündür.

Pili Tamamen Doldurmayın veya Boşaltmayın Piller, tam kapasiteye şarj edildiğinde veya tüm enerjileri tükendiğinde daha hızlı bozulur. Olumlu yanı, birçok üreticinin pil bozulmasına karşı mücadeleye yardımcı olmak için tam kapasite şarjı önlemesidir. Birçok aracın, günlük kullanım için %85 veya %90 düzeyinde şarj yapılmasını öneren ayarları bulunmaktadır.

Elektrikli Araç Bakımı vs. Benzinli Araçlar

Elektrikli araçlar, elektriği mekanik enerjiye dönüştürmek ısı üretir ve benzinli araçlar gibi güç aktarım bileşenlerini soğuk tutmak için ihtiyaç duyarlar. Bazıları bunu havayı kullanarak yaparken, bazıları da soğutucu veya akışkan gibi bir şey kullanarak bileşenlerin aşırı ısınmasını önler.

Soğutma Sistemi ve Silecek Sıvısını Kontrol Edin

Soğutucu veya benzerini kullanan EV’ler için, sistem ara sıra yıkamak veya yeniden doldurmak gerekebilir. Ford Mustang Mach-E ve F-150 Lightning kullanım kılavuzları, soğutma sistemi hortumlarının bütünlüğünü, soğutma sistemi seviyesini ve gücünü altı aylık aralıklarla kontrol etmeyi önermektedir. Bu arada, Porsche Taycan kullanım kılavuzu, soğutma sıvısı seviyelerini aracın rutin servisi olarak kontrol etmeyi önermektedir.

Araç gücünüz ne olursa olsun, ön cam yıkama sıvısını düzenli olarak yeniden doldurmanız gerekecektir. Aynı şey, ön cam sileceklerini değiştirmek için de geçerlidir.

Fren Sıvısı ve Fren Balatalarına Dikkat Edin

Benzer şekilde, hem EV’ler hem de benzinli araçlar fren balatalarını kontrol etmek için fren sıvısına ihtiyaç duyar. Bu sıvının belirli aralıklarla değiştirilmesi, aracınızın güç aktarım sistemine bakım yapmak için gereklidir. Değiştirme zamanları araçlara ve üreticilere göre değişir, ancak Ford Mach-E ve Lightning modellerinde fren sıvısının her üç yılda bir değiştirilmesi önerilmektedir.

Fren balataları, EV sürücülerinin dikkat etmeleri gereken bir konudur. İyi haber, bir EV’nin fren balatalarının ve disklerinin benzinli bir araca göre çok daha yavaş bir hızda aşındırılmasıdır. Elektrik motorlarının rejeneratif frenleme fonksiyonunun bunu mümkün kılmasının bir nedeni, motora aracın kinetik enerjisini geri kazanarak (ve bu enerjiyi pil paketine geri vererek) aracın yavaşlamasına izin vermesidir. EV’ler hala mekanik frenlere ihtiyaç duydukları için, bunları daha az sıklıkla kullanır ve bu da balataların ve disklerin daha az aşınmasına neden olur.

Frenlerin bir EV’de daha az kullanılmasının nedeni tam olarak Tesla’nın servis programında, tuz kullanılan bölgelerde fren kaliperlerinin 12 ay veya 12.500 milde bir yağlanmasını içermesidir. Bu servis, uzun vadeli Model 3’ümüzde bir kez yaklaşık 100 dolarlık bir maliyetle gerçekleştirildi, yaklaşık olarak bir benzinli araçta yapılan yağ değişimi maliyeti kadardır.

Lastik Aşınması

Belki de bu biraz açık bir konu, ancak EV’nizin lastiklerini değiştirmeniz gerekmektedir. Aslında, bunları daha sık değiştirmeniz gerekebilir. Bunun kısmi nedeni EV’lerin ek ağırlığıdır (piller ağırdır).

Örneğin, uzun vadeli Tesla Model 3’ümüzdeki Michelin Primacy MXM4 lastiklerinin tipik tüm hava koşullarına uygun lastiklerden daha az diş derinliği vardır. Bu, menzil değerini artırmaya yardımcı olmak içindir. Ancak bu, tüm hava koşullarına uygun lastiklerin ömrünü azaltır. Model 3’ümüze takılan lastikler, 30.000 mil sonra değiştirilmeleri gerekti ve bize çok büyük bir maliyet olarak 1157 dolarlık bir masraf çıkardı.

Yigit AKSÜT
Yigit AKSÜT
Elektrikli Araç Editörü