Elektrikli Araçların Bataryaları Ne Kadar Süreyle Dayanır?
Elektrikli araçlar hakkında en çok merak edilen konulardan biri, bataryalarının ömrüdür. Elektrikli otomobillerin yaygınlaşmasıyla birlikte, bataryaların dayanıklılığı ve kullanım süreleri de önem kazanmıştır. Birçok tüketici, bataryaların ne kadar süreyle kullanılabileceğini ve değiştirme maliyetlerini merak etmektedir.
Elektrikli araçlarda kullanılan bataryalar genellikle en az 10 yıl, en fazla 20 yıl dayanır. Bataryaların hızla eskidiği ve sık sık değiştirilmesi gerektiği gibi bir algı yanlıştır. Elektrikli araç sayısı hızla artmaktadır ve markalar, dayanıklılık konusunda birbirleriyle yarışmaktadır. Batarya kapasitesi, bu araçların performansında belirleyici bir faktördür. Bu nedenle, lityum iyon bataryalar gibi en yaygın tercih edilen batarya türleri için enerji kapasitesinin zamanla azalmasıyla ilgili çalışmalar devam etmektedir.
Elektrikli Araçlarda Bataryanın Kapasite Kaybı Nasıl Olur?
Elektrikli araçların bataryalarının kapasite kaybı yıllık olarak genellikle %1,5 ila %2,5 arasında değişir. Ancak bir araştırmaya göre, Tesla Model S gibi araçlar 80 bin kilometrenin üzerine çıktığında kapasite kaybı yaklaşık %5 civarında olmaktadır. Diğer elektrikli araçların batarya kapasiteleri de kullanıma bağlı olarak yıllık ortalama performans değişiklikleri gösterir. Bu nedenle, genellikle sektörde önde gelen elektrikli araç üreticileri bataryalar için 160.000 km garanti sunmaktadır. Bazı markalar ise ömür boyu garanti vermektedir.
Batarya Değişimi ve Maliyetleri
Elektrikli araç üreticileri genellikle bu araçlara ortalama 8 yıl garanti vermektedir. Bu garanti süresi cazip görünse de bazı faktörleri dikkate almak önemlidir. Lityum iyon bataryaların genellikle 160.000 km boyunca ilk günkü özelliklerini koruyabildiği yapılan çalışmalarla ortaya konmuştur. Bu nedenle, 8 yıllık garanti süresi içinde, yılda 20.000 kilometreden fazla yol yapılmazsa, bataryanın değiştirilmesi garanti kapsamında mümkün olabilir.
Batarya değişimi gerektiğinde ve garanti şartları sağlanmadığında ortaya maliyet çıkmaktadır. Ancak batarya fiyatları zamanla düşmektedir. 2010 yılında elektrikli araç bataryaları kilowatt-saat başına yaklaşık bin dolar maliyetle satılırken, 2020 yılında bu fiyatlar yüzde 89 oranında azalarak 137 dolar/kWh’ye düşmüştür. Araştırmalar, 2023 yılında batarya fiyatlarının 100 dolar/kWh’a düşeceğini ve 2030’a kadar da 73 dolar/kWh’a kadar düşebileceğini öngörmektedir.
Elektrikli araç bataryalarının maliyeti, bataryanın kapasitesine ve aracın markasına bağlı olarak değişir. Örneğin, 39.2 kWh kapasiteli bir bataryaya sahip bir elektrikli aracın batarya maliyeti güncel piyasa rakamlarına göre yaklaşık olarak 5.370 dolar civarındadır. Daha yüksek kapasiteli bataryalara sahip araçlarda ise fiyatlar 25.000 dolara kadar çıkabilmektedir.
Elektrikli Araçların Bakım Maliyetleri
Elektrikli araçlarda en büyük maliyet kalemi genellikle bataryadır. Ancak elektrikli araçların kullanım sırasında diğer masrafları içten yanmalı motorlu araçlara göre genellikle daha düşüktür. Elektrikli araçların işletme maliyetinin dizel ve benzinli araçlara göre daha düşük olduğu belirtilmektedir.
Elektrikli araçlar, içten yanmalı motorlu araçlara göre daha az hareketli parça içerdiği için ekonomik olabilirler. Ayrıca elektrikli araçların parçaları, içten yanmalı motorlara göre daha az karmaşık olduğundan eskime ve bozulma olasılığı daha düşüktür. Bu nedenle elektrikli araçlar, içten yanmalı motorların yüksek maliyetli bakımlarına ihtiyaç duymazlar.
Örneğin, 39.2 kWh bataryaya sahip bir elektrikli aracın bakım aralığı 15.000 kilometre olarak belirlenmiştir. Bu aracın 120.000 kilometreye kadar yapılacak bakımlarının toplam maliyeti ise yaklaşık olarak 24.000 TL’dir. Aynı kilometre aralığına sahip bir dizel motora sahip yarı hibrit aracın bakım maliyeti ise 30.000 TL’nin üzerindedir.
Elektrikli araçların bakım maliyetleri içten yanmalı motorlu araçlara göre daha düşüşük olsa da, bataryanın zamanla eskimesi sonucunda şarj tutma kapasitesinin azalacağı ve sürüş menzilinin kısalabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. Bu süreç genellikle 160.000 kilometreden sonra başlamaktadır.