Elektrikli Otomobiller İçin Güvende Bir Batarya Kaynağı: 100 Yıl Yetecek Fosfat Yatağı Keşfedildi

Facebook
Twitter
LinkedIn

Abone Ol

google-news-logo-desktop

Elektrikli otomobillerin yaygınlaşmasıyla birlikte, bu araçlarda kullanılan bataryaların güvenilir ve sürdürülebilir bir kaynağa ihtiyaç duyulmaktadır. Norveç’te yapılan son bir keşifle, 100 yıl süresince elektrikli otomobil bataryaları için yeterli fosfat kaynağı bulunmuştur. Bu keşif, elektrikli otomobil endüstrisinde devrim niteliğinde bir adım olarak değerlendirilmektedir.

Norveç’teki Yeni Fosfat Madeni Keşfi

Norveçli madencilik şirketi Norge Mining tarafından yapılan açıklamaya göre, Norveç’in güneybatısında, havacılık ve savunma sanayisinde kullanılan diğer minerallerle birlikte 70 milyar ton fosfat içeren bir maden yatağı keşfedilmiştir. Bu fosfat kaynağı, güneş panelleri, elektrikli otomobil bataryaları ve gübre üretiminde kullanılmaktadır. Yapılan tahminlere göre, bu keşfedilen yataktan çıkarılacak fosfat kayası, önümüzdeki 100 yıl boyunca dünyadaki talebi karşılayabilecek büyüklüğe sahiptir.

Fosfat Kayası ve Kullanım Alanları

Fosfat kayası, özellikle gübre endüstrisinde önemli bir bileşen olan fosfor üretimi için kullanılmaktadır. Dünya genelinde çıkarılan fosfat kayasının %90’ı tarımsal amaçlarla kullanılmaktadır. Ayrıca, elektrikli araçlar için lityum-demir-fosfat pillerinin üretiminde, güneş panellerinde ve yarı iletkenlerde ve çiplerde küçük miktarlarda kullanılmaktadır. Bu ürünler, Avrupa Komisyonu tarafından yeşil ve dijital geçiş için kritik öneme sahip olan teknolojiler olarak belirlenmiştir.

Avrupa’nın Bağımlılığı Son Buluyor

Mevcut fosfat kaynaklarının yaklaşık olarak 50 milyar tonu Fas’ta bulunmaktadır. Ancak Avrupa Birliği, bu kaynakların büyük bir kısmını diğer ülkelerden ithal etmek durumundadır. Bu durum, Avrupa’nın fosfat kaynakları konusunda bağımlılığını ve kıtlık riskini artırmaktadır. Norveç’teki yeni fosfat madeni keşfi, Avrupa için umut verici bir gelişme olmuştur### Fosfat Kaynaklarının Sürdürülebilirliği ve Çevresel Etkileri

Fosfor rafinasyon süreci oldukça karbon yoğun bir süreçtir ve genellikle Çin, Vietnam ve Kazakistan gibi ülkelerde gerçekleştirilmektedir. Ancak Norveç, bu süreci daha çevreci hale getirmek için karbon yakalama ve depolama teknolojilerini uygulamayı planlamaktadır. Norveç Ticaret ve Sanayi Bakanı Jan Christian Vestre, ülkelerinin “yükümlülüğü” olarak nitelendirdiği, dünyanın en sürdürülebilir maden endüstrisini geliştirme hedeflerini dile getirmiştir.

Ayrıca, fosfat kaynağının tahmini olarak 4.500 metre derinliklere kadar uzandığı düşünülmektedir. Ancak bu derinliklerde yapılan sondaj çalışmaları imkansız olduğundan, jeologlar yüzeyden 1.500 metre aşağıya kadar inerek kaynağın sadece üçte birini değerlendirebilmişlerdir. Bu durum, yaklaşık olarak 70 milyar ton mineralize fosfat kaynağına karşılık gelmektedir.

Yigit AKSÜT
Yigit AKSÜT
Elektrikli Araç Editörü