Şirket | kWh başına ücret (TL) |
---|---|
Trugo | 7,99 TL |
Eşarj | 7,79 TL (31 Mayıs’a kadar 7,40 TL) |
ZES | 9,80 TL (31 Mayıs’a kadar 7,49 TL) |
Sharz.net | 7,70,9,00 TL |
GIO | 7,77 TL |
EnYakıt | 8,00 TL |
OnCharge | 8,50 TL |
CV Charging | 8,00-10,00 TL |
Neva Şarj | 9,8 TL |
Tesla Supercharger | 8,66 TL |
VZX | 8,50 TL |
Beefull | 7,99 TL |
Elektrikli otomobillerin dünya çapında popülerliği artarken, Türkiye’de de TOGG ve Tesla gibi markaların yükselen elektrikli araç pazarında rekabeti kızışıyor. Ancak bu teknolojiye yönelen tüketiciler için önemli olan soru, elektrikli araçların maliyetinin benzinli ve dizel araçlarla nasıl karşılaştığıdır. AVERE Türkiye Elektro Mobilite Derneği Başkan Yardımcısı Haluk Sayar’ın derlediği verilere göre, bu karşılaştırma şaşırtıcı sonuçlar ortaya koyuyor.
Elektrikli Otomobillerin Maliyet Cazibesi Beklenenden Düşük
Sayar’ın oluşturduğu tabloya göre, Tesla Model S gibi elektrikli araçların kWh/100 km (WLTP) sarfiyatı ve elektrik dağıtım şirketlerinin elektrik satış fiyatları göz önüne alındığında, benzer sınıftaki benzinli ve dizel araçların ortalama yakıt tüketimi (WLTP) ve Opet İstanbul fiyatlarına göre, elektrikli otomobillerin 100 km’deki maliyetleri benzinli araçlardan biraz daha düşük, dizel araçlardan ise daha yüksektir.
Elektrikli otomobillerin DC (hızlı şarj) istasyonlarından şarj edilmesi durumunda maliyetler benzinli ve dizel araçlara göre daha düşük olurken, AC (standart, yavaş şarj) istasyonlarından şarj edildiğinde maliyetler daha da düşmekle birlikte, fark beklenenden cazip olmaktan uzaktır.
Ev ve İş Yerinde Şarj: Maliyet Avantajı Sunuyor
Ancak elektrikli araçlar için büyük maliyet avantajı sunan senaryolar mevcuttur. Elektrikli otomobillerin evde duvar tipi şarj aletiyle veya iş yerinde şarj edilmesi durumunda, maliyetler yarı yarıya hatta üçte birine düşebilmektedir. Ev ve iş yerlerinde kullanılan elektrik, Türkiye ve dünyanın geri kalanında olduğu gibi, en ucuz enerji kaynağıdır. Elbette, apartmanlarda yaşayan sürücüler için evde şarj etmek kolay olmayabilir, ancak bu durum, uygun koşullara sahip sürücüler için önemli bir maliyet avantajı sağlar.
Türkiye’deki Şarj İstasyonu Ücretleri Nelerdir?
Türkiye’de, 122 firma Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’ndan (EPDK) şarj ağı lisansı almış durumda ve toplam şarj ünitesi sayısı 6.500’e yaklaşmıştır. TOGG’un Trugo markası ve Tesla’nın kendi ağı sayesinde bu sayının yıl sonunda 15.000’e ulaşması bekleniyor. Şarj istasyonu kuran firmaların ücretleri markaya ve istasyon tipine göre değişiklik göstermektedir. Ücretler kilovat-saat (kWh) cinsinden hesaplanmaktadır ve AC ve DC tip şarj istasyonları arasında farklılık göstermektedir.
Şarj İstasyonları Fiyatlandırması
AC tip istasyonların yatırım maliyeti daha düşük olduğu için fiyatlar daha uygun olurken, DC tip istasyonlar yüksek maliyetler nedeniyle daha pahalıdır. Örneğin, TOGG’un Trugo istasyonlarında 180 kW ve 300 kW’lık iki seçenek bulunmaktadır. CV Charging tarafında ise 60 kW ve 180 kW seçenekleri mevcuttur. Bu durum, fiyatlandırmayı etkilemektedir.