Kış aylarında elektrikli arabaların çalıştırılması, donma sıcaklıklarının sürüş koşullarını etkilemesi, buz ve kar oluşmasına neden olmasıyla birlikte araçların sürüş performansını etkileyebilir. Özellikle elektrikli arabalar soğuk hava koşullarından daha fazla etkilenir. Bununla birlikte, Norveç ve İngiltere gibi soğuk iklimlere sahip ülkelerde dahi elektrikli araçlar tercih edilebilir. Bu nedenle, kış aylarında elektrikli araç kullanımını etkileyen faktörleri açıklamak için bu kılavuzu hazırladık.
Kışın Elektrikli Araba Çalıştırma Tavsiyesi
Kışın Şarj Etme – Şarj Kılavuzu
Genellikle bir elektrikli araçla ilgili en büyük endişenin aracı şarj etmek için zaman ayırmak olduğu düşünülür. Elektrikli aracı şarj etmek yaşam tarzınıza uygun hale getirebilirsiniz. Bunun için düzenli olarak nerede park ettiğinizi düşünün ve bu bölgelerde bulunan şarj istasyonlarını araştırın. Çoğu elektrikli araç kullanıcısı için ev, iş yeri ve alışveriş merkezleri gibi popüler yerlerde şarj etme imkanı bulunmaktadır. Uzun yolculuklarda ise pilin hızlı şarj cihazlarıyla doldurulması gerekebilir. Kış aylarında elektrikli araçlar (geleneksel araçlara kıyasla) daha az verimli çalışır, bu yüzden her şarjla daha az mesafe kat edebilirler. Ayrıca şarj olma süreleri daha uzun olabilir. Bu nedenle, şarj noktalarının yoğun talep göreceği uzun yolculukları ve şarj modellerini planlarken bunları göz önünde bulundurmak önemlidir. Ancak eğer şarj işlemlerinin çoğunu evde gerçekleştiriyorsanız, günlük kullanımda elektrikli aracı çalıştırmak üzerinde sınırlı bir etkisi olacaktır.
Şarj Süreleri
Elektrikli aracın şarj süresini etkileyen beş faktör bulunmaktadır: pil kapasitesi, mevcut şarj seviyesi, pilin maksimum şarj hızı, şarj cihazının maksimum şarj hızı ve çevresel faktörler. Daha soğuk hava koşulları, kış aylarında aracın şarj olma süresini artırabilir. Ayrıca, elektrikli aracın kış aylarında daha az verimli çalışması nedeniyle her şarjla daha az mesafe kat edilir. Bu durum, planlanan uzun yolculuklarda pilin yeterli menzile sahip olduğundan emin olmak için şarj süresinin hesaba katılması gerektiği anlamına gelir. Ancak gece boyunca şarj ederken, soğuk hava koşullarının pil şarjını azaltmasına karşı korunmak için yeterli zaman vardır.
Kış Sürüş Hazırlığı – Uzaktan Ön Koşullandırma
Birçok elektrikli araç, uzaktan ön koşullandırmaya izin verir. Araç içi sıcaklık, akıllı telefondaki bir uygulama aracılığıyla uzaktan ayarlanabilir. Böylece yolculuk başladığında araç zaten sıcak olur. Bu özellik, aracın buzunun çözülmesi gerektiğinde zaman tasarrufu sağlayabilir. Ayrıca, yolculuk başladığı anda konforlu bir sıcaklık sağlayabilir ve akü menzilini koruyabilir. Ön koşullandırma, menzili artırabilir. İlk olarak, yolcu sayısına göre iklimlendirme yapılabilir. Örneğin, araçta sadece sürücü varsa, sadece sürücü koltuğu ısıtılır ve bu da enerji tasarrufu sağlar. İkinci olarak, ön koşullandırma pili ısıtır, böylece soğuk hava koşullarının neden olduğu kimyasal reaksiyonlara karşı daha verimli çalışır. Son olarak, araç hala şarjdayken ön koşullandırma yapmak, aracı ısıtmak için kullanılan enerjinin aküden gelmemesini sağlar ve böylece mevcut menzili korur. Soğuk hava koşullarında menzil azalması yaşanabileceğinden, bu önlemler önemlidir.
Soğuk Hava Aralığı
Elektrikli ve hibrit araçlarda en yaygın olarak kullanılan piller lityum iyon pilleridir. Bu piller, lityum iyonlarının anottan katoda doğru taşınması yoluyla elektrik üretir. Piller, kimyasal reaksiyonlara dayanarak elektrik üretimini sağlar. Düşük sıcaklıklar, bu reaksiyonları ve süreçleri yavaşlatarak pilin performansını etkileyebilir. Ayrıca, aracın aydınlatma, iç ısıtma sistemleri ve akü termal yönetim sistemlerine artan enerji talebi de menzil azalmasına neden olur. Akünün ömrünü korumak için hızlı şarj girişlerinden korunmak için regen frenlemesi de azaltılır. Sonuç olarak, kış aylarında elektrikli araçların menzili yaklaşık %20-30 oranında azalabilir.
Yolculuk Planlama
Elektrikli bir araba ile kış aylarında yolculuk planlarken, menzilin kısalacağı ve şarj sürelerinin uzayacağı göz önünde bulundurulmalıdır. Pilin çok düşmesine izin vermeden tekrar şarj edilebilecek bir menzil bırakmak önemlidir. Akünün en yüksek verimliliğe ulaşması için yaklaşık 30 dakika önce, ayrılmadan önce aracı hala şarjda tutarak klima kontrolünü ve akü sıcaklığını ön koşullandırmak önemlidir. Eğer aracınızda bulunuyorsa, güç tüketimini azaltmak ve menzili korumak için eko modunu kullanabilirsiniz. Eko modu, otomobilin maksimum hızını otomatik olarak sınırlayarak sürtünmeyi ve soğutma havasının akü üzerinden geçiş miktarını azaltır. Her ikisi de verimliliği artırarak menzili korur.